Timemanagement

timemanagement

Vandaag weer een nieuw deel in de serie over de executieve functies. Vandaag gaat het over timemanagement. Het draait niet alleen om het managen van je tijd. Nee, het is veel meer dan dat! Het gaat om overzicht, minder stress, betere keuzes maken en leren omgaan met uitstelgedrag. 

Wat is timemanagement?

Timemanagement is de vaardigheid om de tijd in te kunnen schatten die je voor een taak nodig hebt en tijd te kunnen verdelen over diverse opdrachten die je moet doen. Ook is het de vaardigheid om om te gaan met deadlines en het inplannen van werkzaamheden tot deze deadline. Denk aan een boekbespreking, spreekbeurt of het maken van een werkstuk. In de groep vallen leerlingen die problemen hebben met timemanagement vaak op doordat ze niet op tijd klaar zijn met hun werk. Ze lijken het dagelijkse rooster nooit te kennen of krijgen heel veel stress van het op tijd moeten presteren. Ook onderschatten ze vaak de tijd die ze voor een opdracht nodig hebben.

Ken je de Pomodoro techniek?

De Pomodoro techniek is bedacht door een meneer die een kookwekker in de vorm van een tomaat had. Hij gebruikte zijn kookwekker om steeds periodes van 25 minuten geconcentreerd aan een taak te kunnen werken. Daarna nam hij 3 minuten pauze. Na deze korte pauze startte hij weer een nieuwe werkperiode van 25 minuten. Deze techniek helpt om je timemanagement te verbeteren.

Wat levert de Pomodoro techniek op?

  • Meer focus;
  • Meer concentratie;
  • Meer overzicht;
  • Meer energie;
  • Meer tijd voor leuke dingen.

7 tips voor het werken aan timemanagement in jouw klas:

  • Zorg dat er in de klas een klok hangt. Maak daarbij bewust de keuze voor analoog of digitaal.
  • Maak gebruik van kalenders en dagroosters/schema’s op het bord. Zo maak je de tijd inzichtelijk.
  • Wees consequent. Plan het liefst vakken die dagelijks terugkomen op hetzelfde tijdstip. Bijvoorbeeld altijd om 9 uur rekenen op het rooster. Zo is het voor de leerlingen makkelijker om de tijd te leren inschatten. Leerlingen krijgen zo gevoel voor de tijdsduur van bekende activiteiten, waardoor ze uiteindelijk weer beter kunnen gaan plannen.
  • Praat met je klas over hoe lang bepaalde activiteiten duren. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld om naar de gym te lopen? Dit helpt bij het inschatten van de tijd.
  • Gebruik een time timer. Een grote in de klas, maar een kleine voor een individuele leerling is ook heel prettig om te gebruiken.
  • Laat leerlingen inschatten hoe lang ze nodig denken te hebben. Laat ze dit noteren bij de les en ook de starttijd noteren. Dan kunnen ze als ze klaar zijn uitrekenen of hun inschatting klopte.
  • Geef ook de lengte van de werktijd aan. Jullie hebben nu 20 minuten om deze les te maken.

Het lijkt soms zo simpel, maar deze tips helpen jouw leerlingen echt om hun timemanagement vaardigheden te versterken!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.