Als leerkracht wil je tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van je leerlingen. Je wilt in je lessen hier rekening mee houden door effectief les te geven, je pedagogische vaardigheden in te zetten en je vakinhoudelijke kennis toe te passen.
In volle klassen met een bomvol rooster en veel zaken die je aandacht vragen valt dat niet mee. Je ziet leerlingen onder een niveau presteren die je van hen mag verwachten. Ze zijn snel afgeleid, hebben moeite met plannen en organiseren, ze kunnen hun emoties slecht reguleren en lijken soms continu in strijd met zichzelf en hun omgeving. Je leest iets over executieve functies en dan valt het kwartje.
Executieve functies zijn belangrijke voorwaarden voor schoolsucces en dan doel je niet alleen op een zo hoog mogelijk schooladvies, maar ook op lekker in je vel zitten en je begrepen voelen door je omgeving. Hieronder kun je de blogs lezen die ik rondom dit onderwerp schreef.
- Respons-inhibitie
- Werkgeheugen
- Emotieregulatie
- Volgehouden aandacht
- Taakinitiatie
- Planning/prioritering
- Organisatie
- Timemanagement
- Doelgericht doorzettingsvermogen
- Flexibiliteit
- Metacognitie
- Eigenaarschap en de rol van executieve functies bij leerlingen
- Executieve functies versterken in de klas
- 18 huiswerktips om te helpen met plannen en organiseren
- Gedrag sturen in de klas
- Bewegen om executieve functies te versterken
- Executieve functies inzetten tijdens de rekenles
- ADHD en huiswerk
- Het congres executieve functies 2021