[Gastblog van meester Jason]
Alles in 1
Naar de bibliotheek
De opbouw van het thema in de klas
De wereld in de klas halen
De eerste handvaardigheidsles bestond uit een schilderopdracht. De kinderen hebben kennisgemaakt met het pointillisme en hebben met een wattenstaafje de natuurkundige kaart van hun favoriete Europese land gemaakt. De kinderen hebben gekeken naar hoe droog of nat bepaalde delen van ‘hun’ land zijn en daarmee stiekem dus ook veel geleerd over klimaten. In deze les komen kunsteducatie, tekenen, schilderen en aardrijkskunde samen en dat is wat het thematisch werken in de bovenbouw voor mij zo sterk en waardevol maakt: de wereld in de klas halen!
Drama
Drama is ook zo’n mooi vak om te gebruiken tijdens het thematisch werken in de bovenbouw. De kinderen kregen de opdracht om in groepjes (random gekozen met ‘kies een maatje’ van Gynzy) een toneelstukje uit te spelen waarbij ze een gesprekje in een andere taal voerden, hiervoor gebruikten ze google translate. Ze maakten van dit gesprekje een kort script (taal). Hier ontstond echte motivatie! Kinderen met een andere moedertaal konden nu gewoon een gesprekje in hun eigen taal voeren en meerdere leerlingen leerden Frans, Syrisch, Papiamento etc. van hun klasgenoten. Het zelfvertrouwen waarmee deze leerlingen voor de klas stonden maakte dit tot een ervaring die hen en mij nog lang zal bijblijven!
De mooiste opbrengsten
Het vergroten van de woordenschat, het leggen van verbindingen en de hoge betrokkenheid zijn voor mij de mooiste opbrengsten van thematisch werken in de bovenbouw. En het is zo laagdrempelig! Koppel een schrijfopdracht aan een les wereldoriëntatie en je hebt ineens een nog rijkere opdracht! Laat de kinderen het ontstaan van de EU chronologisch weergegeven op een zelfgekozen manier en ze zijn niet te stoppen. Ik wens je veel van dit soort mooie momenten waarbij de verbinding op alle mogelijke manieren voelbaar is!