Thematisch werken in de bovenbouw

thematisch werken in de bovenbouw
[Gastblog van meester Jason]
Op veel scholen wordt in de onderbouw thematisch gewerkt. Bij ons op school hebben wij het voorrecht om in de hele school thematisch te werken. Ook bij mij in groep 8 genieten wij met elkaar van het plezier en het enthousiasme die de thema’s met zich meebrengen. Thematisch werken in de bovenbouw. Het kan! Ik laat je zien hoe wij dit doen. 

Alles in 1

Zelf werken wij met Alles in 1. Dat betekent dat alle vakken, behalve rekenen, zijn gekoppeld aan een thema. Ik vind het een leuke uitdaging om ervoor te zorgen dat het thema echt gaat leven en dat alles bij het thema past. Dat betekent niet alleen in mijn lessen, maar ook in mijn lokaal. Thematisch werken in de bovenbouw op zoveel mogelijk momenten van de dag. 

Naar de bibliotheek 

Ieder project ga ik naar de bibliotheek om mooie boeken te kiezen die passen bij het project en ik zorg ervoor dat het lokaal ’themaklaar’ is. Dit betekent dat ik één opvallend item in de klas plaats om de kinderen nieuwsgierig te maken. Daarnaast blijft er vooral heel veel ruimte over om samen met de kinderen een rijke leeromgeving te creëren. Dat is een van de aspecten van thematisch werken in de bovenbouw die ik ontzettend belangrijk vind. 

De opbouw van het thema in de klas

Afgelopen 5 weken hebben wij over ‘Europa’ gewerkt, wat een onwijs leuk thema! 
We begonnen met één item (een grote kaart van Europa) en eindigden met een schat aan items: Matroesjka’s, vlaggen, munten, beeldjes etc. Het thema gaat echt leven bij de kinderen en iedere keer dat we iets nieuws leren over een land in de EU kunnen we weer teruggrijpen naar de kaart achterin de klas (en een punaise op de kaart prikken).

De wereld in de klas halen

De eerste handvaardigheidsles bestond uit een schilderopdracht. De kinderen hebben kennisgemaakt met het pointillisme en hebben met een wattenstaafje de natuurkundige kaart van hun favoriete Europese land gemaakt. De kinderen hebben gekeken naar hoe droog of nat bepaalde delen van ‘hun’ land zijn en daarmee stiekem dus ook veel geleerd over klimaten. In deze les komen kunsteducatie, tekenen, schilderen en aardrijkskunde samen en dat is wat het thematisch werken in de bovenbouw voor mij zo sterk en waardevol maakt: de wereld in de klas halen! 

Drama

Drama is ook zo’n mooi vak om te gebruiken tijdens het thematisch werken in de bovenbouw. De kinderen kregen de opdracht om in groepjes (random gekozen met ‘kies een maatje’ van Gynzy) een toneelstukje uit te spelen waarbij ze een gesprekje in een andere taal voerden, hiervoor gebruikten ze google translate. Ze maakten van dit gesprekje een kort script (taal). Hier ontstond echte motivatie! Kinderen met een andere moedertaal konden nu gewoon een gesprekje in hun eigen taal voeren en meerdere leerlingen leerden Frans, Syrisch, Papiamento etc. van hun klasgenoten. Het zelfvertrouwen waarmee deze leerlingen voor de klas stonden maakte dit tot een ervaring die hen en mij nog lang zal bijblijven! 

De mooiste opbrengsten

Het vergroten van de woordenschat, het leggen van verbindingen en de hoge betrokkenheid zijn voor mij de mooiste opbrengsten van thematisch werken in de bovenbouw. En het is zo laagdrempelig! Koppel een schrijfopdracht aan een les wereldoriëntatie en je hebt ineens een nog rijkere opdracht! Laat de kinderen het ontstaan van de EU chronologisch weergegeven op een zelfgekozen manier en ze zijn niet te stoppen. Ik wens je veel van dit soort mooie momenten waarbij de verbinding op alle mogelijke manieren voelbaar is!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.